Bye New Zealand! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Monique Mourik - WaarBenJij.nu Bye New Zealand! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Monique Mourik - WaarBenJij.nu

Bye New Zealand!

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hello allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven, dus hier is er dan weer een. En ook meteen de laatste helaas!

Na Queenstown zijn we doorgegaan naar Mount Cook. We reden via de hoogste snelweg in Nieuw-Zeeland, waardoor de bus bovenaan de berg moest stoppen om af te koelen. Opzicht vinden wij dat helemaal niet erg, aangezien we gewoon de bus uit mochten en zelfs een sneeuwballen gevecht konden houden! Het had namelijk net gesneeuwd. Eenmaal aangekomen in Mount Cook, hadden we vanaf ons hostel prachtig uitzicht over de bergen. Hier hebben we dan natuurlijk ook een mooie wandeling doorheen gemaakt.

Vanaf Mount Cook reden we door naar Rangitata. Tussendoor maakten we nog een stop voor eventuele activiteiten. Hierbij konden we kiezen uit de hot pools of het schaatsen, waar wij natuurlijk voor het schaatsen kozen samen met nog een paar andere (vooral Canadezen). Het was de mooiste schaatbaan met uitzicht waar ik ooit op geschaatst heb. En natuurlijk hadden we ook nog een paar toeschouwers, die vooral erg verbaasd waren dat op het moment dat we op het ijs stapten zo weg konden schaatsen en niet vielen.

Na Rangitata was het tijd voor onze laatste stop op het Zuidereiland, namelijk Kaikoura. Hier hebben we een tour walvissen spotten gedaan. Waar we 2 keer een walvis gezien hebben, echt heel tof en ze zijn echt mega groot!  En we hebben nog heel veel dolfijnen en zeeleeuwen gezien! Het was alleen een beetje jammer dat de halve boot zeeziek werd en ondanks dat ik nergens last van had is het toch niet echt lekker om ertussen te zitten. Maar het was het waard! Ook hebben we hier nog een wandeling langs de kust gemaakt (ja, weer een berg op) van ongeveer 3/4 uur. Helaas bleek dat toen we bijna bij het einde waren de weg was afgesloten en we dus weer 2,5 uur terug zouden moeten lopen. Natuurlijk hadden we hier geen zin in en hadden we bedacht om via de berg die ernaast lag naat besneden te gaan. Helaas was deze berg iets steiler en modderiger dan we hadden gedacht en werd het dus meer glijden dan lopen. Wat er vast hilarisch uit moet hebben gezien, maar niet voor herhaling vatbaar was haha.

Eenmaal afscheid genomen te hebben van het Zuidereiland werd het tijd om met de veerboot naar het Noordereiland te gaan. Deze overtocht duurde 3,5 uur en dat is echt lang op een bood kan ik je vertellen, ik verveelde me dood op het einde. Gelukkig heb ik het toch overleefd en kwamen we aan in Wellington. Hier hebben we een museum bezocht, die echt groot was. Ze hadden op iedere afdeling een ander thema en het ging eigenlijk wel allemaal over Nieuw-Zeeland. Ook hebben we nog een tour door het parlementshuis gedaan, wat best interessant was om te zien. En het was nog eens een mooi gebouw ook. Natuurlijk hebben we ook hier nog een berg beklommen en dit gaf weer prachtig uitzicht over de stad!

Na Wellington hadden we een dag van 10 uur in de bus om het hele Noordereiland over te steken en uit te komen in Auckland. Het was serieus niet mijn idee en ook echt geen chille dag, maar we hebben het overleefd. In Auckland hebben we verder niet veel gedaan, aangezien we hier nog terug zouden komen. Hierna reden we door naar Raglan. Dit lag nogal afgelegen, dus hadden we geen bereik met onze telefoons en was er niet veel te doen. Natuurlijk konden we hier wel weer een wandeling maken, dus dat hebben we ook gedaan. Dit keer was het een wandeling naar een waterval. Hé hé eindelijk geen berg dachten we, ja viel dat even tegen. We moesten namelijk naat beneden lopen voor de waterval (trappetjes af), maar die trappetjes moesten we natuurlijk ook weer allemaal omhoog helaas. Gelukkig hadden we genoeg tijd om uit te rusten, want verder was er toch niet veel te doen.

Na al die vermoeiende wandelingen was het tijd om 2 dagen/nachten cultureel te gaan doen en brachten we dus 2 nachten door bij de maori. De eerste nacht sliepen we kn hun ontmoetingshuis, wat echt heel mooi was van binnen met allemaal schilderingen! En natuurlijk werd er ook heerlijk voor ons gekookt, werden er mooie verhalen verteld en kregen we zelfs een culturele dans geleerd. Wat er heel hilarisch uitzag! 's Morgens kregen we ook ontbijt en je raad het nooit maar het waren wentelteefjes! De rest van de groep wist niet zo goed wat ze ervan moesten denken toen ze het zagen, maar wij waren natuurlijk hartstikke enthousiast! Ze smaakte niet helemaal hetzelfde, maar dat mocht onze eetlust niet bederven.

De volgende nacht was bij een andere stam en hier sliepen we in een hostel aan een prachtig meer! Als eerste kregen we verhalen te horen en werden we naar het bos gebtacht waar in de rotsen allemaal tekeningen gekerfd waren van vroeger. Eenmaal weer terug in het hostel werd ons geleerd hoe we cultureel eten moesten maken. Namelijk door een gat in de grond te graven en daar warme stenen in te legen, het vlees erbovenop en de aarde er weer overheen. Een paar uur later was het klaar en het was echt heerlijk! Ook kregen we hier nog geleerd hoe we een armband kunnen weven, wat eigenlijk makkelijker was dan ik dacht. De volgende ochtend gingen we naar een basisschool met maori kinderen, de meeste gezinnen zijn hier best arm. We gingen hier ons eten brengen dat we over hadden, zodat de kinderen dat als lunch konden eten. Je had de gezichtjes eens moeten zien, echt heel leuk! We kregen zelfs allemaal 2 kinderen, die ons een rondleiding door de school gaven. In het begin waren ze natuurlijk hartstikke verlegen, maar toen ze eenmaal alleen met me waren konden ze niet ophouden met vragen stellen. Vooral toen ze hoorde dat ik uit dat land komt dat zich met het wk oranje aankleed, werden ze heel enthousiast!

Na deze leuke en drukke dagen was het tijd voor wat rustigere dagen, dus gingen we naar Whakahoro. Hier verbleven we op een boerderij in de middle of nowhere, waar dus eigenlijk ook niets te doen was. En we nog wel een wandeling over een mega modderig pad naar een waterval hebben gemaakt en 's avonds een kampvuur hebben gemaakt, waar we gezellig met zijn allen omheen zaten!

Hierna was het alweer tijd voor onze één na laatste stop op het Noordereiland, namelijk het National Park. Dit was ook meteen de koudste plaats van het Noordereiland, wat betekent dat het 's nachts heerlijk onder nul was. Hier hebben we één van de mooiste wandelingen ooit gemaakt! We hebben namelijk de tongariro alpine crossing gedaan; oftewel een vulkaan beklommen! Dit was een wandeling van ongeveer 8 uur en wij hebben heel goed na 7 uur het eindpunt bereikt. Het was echt een prachtige wandeling (beetje zwaar af en toe), maar zeker de moeite waard! Met Mount Doom (voor de lord of the rings kijkers) ernaast, dus heel mooi uitzicht kan ik je vertellen!

Inmiddels zijn we dus van het National Park naar Auckland gegaan, waar we nu zijn. Hier zijn we nog een dagje naar de dierentuin geweest. En vandaag zijn we naar hobbiton geweest. De movieset van lord of the rings en the hobbit. Het uitzicht daar is echt heel mooi! En ik begrijp dus heel goed dat ze de films daar hebben opgenomen. Morgen is helaas alweer ons laatste dagje in Nieuw-Zeeland! Die we morgenavond afsluiten met een rugby wedstrijd, ik ben benieuwd. Waarschijnlijk snap ik er niks van en ben ik het na een halfuur al zat, haha. En zondag is het dan tijd om naar huis te vliegen.

Dus ik ga nog even van mijn laatste dagen genieten en tot snel!

Liefs,
Monique

• 06 Juni 2014 - 12:04

Lysanne:

VEEL PLEZIER NOG!

Maaaar kan niet wachten tot je weer terug bent ^^ Is alweer zoooo lang geleden!
    Veel plezier bij rugby, zal vast spectaculair zijn :P

GOEDE REIS ALVAST!

XXX