The Outback! - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Monique Mourik - WaarBenJij.nu The Outback! - Reisverslag uit Rijswijk, Nederland van Monique Mourik - WaarBenJij.nu

The Outback!

Blijf op de hoogte en volg Monique

21 April 2014 | Nederland, Rijswijk

Goodday mate!

Na Cairns hebben we alweer een hoop dingen gedaan en is het weer even tijd voor een update geloof ik. We zijn natuurlijk eerst naar Alice Springs gevlogen met een half leeg vliegtuig en in dit geval wel een lekker lunch. In Alice Springs was overigens niet veel te doen. En de warmte kwam ons hier lekker tegemoet! De dag erna werden we opgehaald voor onze tour door de outback, heerlijk vroeg om 4.45 uur. Poehh het was heel lang geleden dat ik zoo vroeg was opgestaan! Na kennis gemaakt te hebben met de rest van de groep (10 meiden en 1 jongen, beetje sneu voor hem dus) reden we naar Kings Canyon. Hier hebben we natuurlijk gewandeld en gingen daarna op weg naar onze kampeerplaats. Want de eerste 2 nachten sliepen we in een swag! Voor diegene die niet weten wat het is; het is een soort waterdichte ' slaapzak' met een heel dun matrasje/matje erin, waar dan nog je eigen slaapzak ingaat (anders vries je dood) en slapen maar! Dus we hebben de eerste nachten heerlijk onder de sterrenhemel geslapen. Helaas begon het de 2e nacht te regenen dus zijn we toch maar midden in de nacht verplaatst naar een afdakje. Want ondanks dat die waterdicht is lig je met je gezicht er nog steeds buiten. En ja regen in de outback komt bijna nooit voor, dus we hadden ' geluk'. Want we zagen iets bijzonders volgens de locals, alhoewel wij er anders over dachten natuurlijk.

De volgende dag was het weer een vroege dag, want we gingen naar de zonsopgang in Uluru van Ayers Rock kijken. Het was echt megaa koud 's morgens , maar na de zonsopgang gingen we er omheen lopen (11 km) en werd het al snel te warm. 's Avonds hebben we ook nog de zonsondergang gezien op dezelfde plek met champagne:-) En gelukkig was het nu in tegenstelling tot 's morgens wel lekker warm.

Na ons swag avontuur was het tijd voor een ondergronds hostel. Hier was het een stuk koeler, daarom leefde een aantal locals van dit dorpje ook zo. Dit dorpje (Coober Pedy) was een mijnplaatsje, dus gingen we natuurlijk ook op een mijntour. Door teveel regenval van de afgelopen 2 dagen konden we niet zoals gepland naar onze volgende plaats, want dan kwamen we waarschijnlijk vast te zitten. Maar reden we naar een ander plaatsje (Quorn), dat betekende dus weer een hele dag in de bus (4000 km in 9 dagen, dus reken maar uit). Gelukkig hadden we een hele gezellige groep en maakten we veel tussenstops of stopten we bij uitkijkpunten wat het helemaal niet zo erg maakte om in de bus te zitten.

Aangezien we nog niet genoeg hadden meegemaakt met alle regen, besloot de bus ook nog even een olielek te hebben de volgende dag. Waardoor we dus een soort van gestrand waren tot de bus gemaakt werd of er een andere bus kwam. De bus maken zou te lang duren, dus kwam een ander busje ons ophalen die ons iniedergeval naar onze overnachting zou brengen. Een boerderij waar we in oude scheerderhutjes sliepen. De bedden waren trouwens super chill, 2 persoonsbed jeeeej!!:-) Die avond zou er een nieuw busje komoen, maar door de miscommunicatie was die er de volgende ochtend nog niet. Gelukkig was dei maar een halfuurtje bij ons vandaan en was die er om 6 uur alsnog (ja we stonden bijna iedere dag om 5 uur op, uitslapen zat er 2 dagen in en wel tot half 7, jippiee). Toen de bus er eenmaal was, had die niet de goede trekhaak voor de trailer erop zitten. Maar doordat er geen tijd meer was om die erop te zetten, besloten ze om met backpacks en al in de bus te gaan (dat paste namelijk ook zooo goed). Door de hevige regenval van die nacht waren er namelijk allemaal overstromingen en moesten we dus zo snel mogelijk weg voor we daar vast kwamen te zitten. Achteraf bleek dus ook dat het maar goed was dat we de trailer achter hadden gelaten, anders zaten we waarschijnlijk verzakt.

Na dit alles te hebben meegemaakt, bleek ook nog dat we alle lunch hadden achtergelaten. Dus moesten we ook nog nieuwe lunch kopen, gelukkig waren het groeplunchen en hoefde we dus niks extra's te betalen. Er zitten trouwens heeeeel veel vliegen in de outback. Stel even de irritantste vlieg voor die je bedenken kan en verdubbel deze dan ongeveer 10 keer. En daar zitten er dan honderder van! Je word er serieus gek van, want behalve dat ze overal zitten gaan ze dus op je zitten en niet 1 maar gewoon 20. En ze vinden je gezicht het leukste, er vlieger er dus ongeveer 10 rond je gezicht die het heerlijk vinden om recht in je ogen/mond/neus en oren te vliegen. Je loopt dus de hele tijd om je heen te slaan.

Maargoed naar dat alles te hebben meegemaakt (de tour was trouwens door alle tegenslagen nog steeds echt een hoogte punt!!) kwamen we eindelijk in Adelaide aan. Hier zijn we 1 dagje gebleven, waarna het tijd was voor the grampians! Een prachtig nationaal park, die veel had van de bosbranden afgelopen jaar (wat nog goed te zien was natuurlijk). Hier hebben we een heerlijke wandeling gemaakt, lekker 's morgens vroeg. Daarna was het dan tijd voor the great ocean road! Het was echt prachtig!! Een beetje jammer dat het wel nog steeds bewolkt was, maar echt heel mooi om te zien!

Na the great ocean road kwamen we aan in Melbourne, waar we nog gezellig met z'n allen uiteten zijn geweest. Bij echt het beste restaurant waar ik tot nu toe hier gegeten heb!! Ze hadden overheerlijke toetjes, een hele vitrine vol met allemaal verschillende cakejes en dan gewoon echt alle soorten! Natuurlijk hebben we die op als toetje. En zijn we er vanavond, op onze laatste avond in Australie ook wezen eten:-)

Het is hier trouwens al wel wat kouder (lees 18/20 gradeb), waardoor we alvast een beetje hebben kunnen wennen voor Nieuw-Zeeland. Waar het nog een stukje kouder gaat zijn helaas, daar gaat m'n tintje:-(
We hebben hier verder nog een dagtour naar Philip Island gedaan, waar de meest schattigste pinguins uit het water zagen komen na zonsondergang. Het waren er ronde de 400 en ze komen allemaal in kleine groepjes het stran opgelopen, echt heel leuk om te zien. Helaas mocht je er geen foto van maken, maar we zagen ze de dag erna ook hier nog op het strand (niet zoveel), dus hebben alsnog wel een paar foto's. Verder hebben we nog een verjaardagsontbijt gehad van een meisje uit onze tour en zijn daarna het skydeck opgeweest om de skyline van de stad te bekijken. En toen we naar buiten liepen was daar de verrassing van de week; namelijk the passenger stond daar zomaar ineens een straatconcert te geven, hoe tof!! Daar hebben we natuurlijk even lekker van genoten!

Na dat gave concert hadden we nog een paar dagen in Melbourne. En hebben we de enigste in Australie (is nu 2 weken open) en de grootste h&m ter wereld even bekeken. Het is dat ik aan het backpacken ben en mn tas al te vol zit, maar anders had ik daar natuurlijk even heeeel veel gekocht! Ik heb het nu maar beperkt tot 1 vestje, die vast nog moet passen. Verder hebben we nog een wijntour gedaan door de Yarra Valley, echt prachtig landschap! En zijn we naar een oude gevangenis geweest, waar ze net deden of we gearresteerd werden. En ik natuurlijk niet serieus genoeg voor was haha.

Ik geloof dat ik jullie nu wel weer genoeg op de hoogte heb gebracht. Dus ga ik nu lekker nog even genieten van mijn laatste uurtjes in Australie!:-( En dan begint morgen weer een nieuw avontuur; Nieuw-Zeeland! Ik ben benieuwd (en een beetje bang voor de kou, hihi)

Tot in kiwiland!

• 21 April 2014 - 12:32

Emi Smit (bjk):

Hoi moniuq ga je weer mee met leiding naar bjk?
    X emi♥